امروز : جمعه 7 اردیبهشت 1403 بروزرسانی:1403/02/04

گالری تصاویر
برای دیدن تصاویر بعدی روی تصویر کلیک نمایید

7:44 AM 1400/07/03 تعداد بازدید: 225
معاون آبزي پروري شيلات استان از برداشت بيش از ۱۰۰۰ تن ميگو از مزارع پرورش ميگو مجتمع شهيد صنعتي گواتر خبر داد.

به گزارش روابط عمومي اداره كل شيلات استان سيستان و بلوچستان، حميدرضا نصيري معاون آبزي‌پروري شيلات استان ضمن  اعلام خبر برداشت بيش از 1000تن ميگو از مزارع پرورش ميگو مجتمع پرورش ميگو شهيد صنعتي گواتر به تلاشهاي صورت گرفته جهت فراهم آمدن شرايط براي توليد اشاره نمودند.

نصيري افزود:  تلاش هاي كم نظير و همت والاي بهره برداران كه در كنار آن حضور تيمي دامپزشكي، مركز تحقيقات شيلات آبهاي دور چابهار  و اداره كل شيلات استان در قالب كارگروه و كميته فني ميگو به كارآمد شدن تلاش توليد كمك شاياني نموده است.

وي اظهار داشت:  اقدامات عمراني صورت گرفته در مجتمع گواتر مشتمل بر لايروبي هاي كانالهاي آبرسان و زهكش هاي فرعي و اصلي در ارتقاء شرايط فني و بهداشتي توليد و همچنين تسهيل در برداشت ها كمك شاياني نموده است و ان شاا.. با حمايت هاي مجموعه مديريت استاني و ملي موضوعات زير ساختي نظير لايروبي ها و تكميل خط انتقال برق، بازسازي جاده دسترسي، مديريت سيلاب و... در ادامه نيز پيگيري و تكميل خواهد شد و ضمن ارتقاء سطح فني و بهداشتي توليد شرايط را براي حضور حداكثري بهره‌برداران ميگو فراهم خواهد ساخت.

حميدرضا نصيري بيان داشتند موضوعاتي نظير:
مباحث بهداشتي و بيماري ها،دسترسي به مولد و بچه ميگو با كيفيت،تسهيلات سرمايه در گردش ارزان قيمت و بموقع،بالا بودن هزينه هاي توليد، قيمت ارز،بازار آبزيان و... از جمله مسائل و چالش هاي صنعت آبزي پروري ميگو مي باشد.

نصيري در پايان افزود: برداشت ميگو از مردادماه سال جاري شروع شده و سطح زير كشت حدود ۶۴۰ هكتار مي باشد. و هر كيلو ميگو بطور متوسط حدود ۳.۵ تا ۴ دلار ارزش اقتصادي دارد. و همچنين و ارزش ميگوي برداشت شده مجتمع گواتر بيش از ۳.۵ تا ۴ ميليون دلار برآورد مي گردد. و به ازاي هر هكتار سطح مفيد فعال شده مزارع ميگو بطور متوسط براي ۱ نفر بصورت مستقيم اشتغال ايجاد مي شود و با توجه به فعاليت حدود ۶۴۰ هكتار در سال جاري براي ۶۴۰ نفر اشتغال مستقيم فراهم گرديد. و در سال جاري حدود ۵۰ درصد افزايش سطح زير كشت نسبت به سال گذشته را شاهد بوديم.

گفتني است: آبزي پروري و بويژه آبزي‌پروري ميگو در نوار ساحلي جنوب استان سيستان و بلوچستان  در ۴ شهرستان زرآباد، كنارك،چابهار و دشتياري ظرفيت‌هاي قابل توجهي را به لحاظ توليد و تامين پروتئين با كيفيت و به تعبيري امنيت غذايي و همچنين ايجاد اشتغال را دارد و از مزيت هاي منطقه بوده كه ان شاا... فعال سازي ظرفيت‌هاي آبزي پروري مي تواند در توسعه اقتصادي، اجتماعي و امنيتي منطقه و كشور نقش بسزائي داشته باشد.

فایل های پیوست :

ارسال دیدگاه

( دیدگاه ثبت شد)