امروز : پنج شنبه 9 فروردین 1403 بروزرسانی:1402/12/27

گالری تصاویر
برای دیدن تصاویر بعدی روی تصویر کلیک نمایید

11:05 AM 1400/06/04 تعداد بازدید: 247
  با حضور معاون وزير و رييس سازمان شيلات ايران، معاونين و مديران ستادي، مدير كل شيلات سيستان و بلوچستان، مديرعامل سازمان منطقه آزاد چابهار، مديرعامل گروه سرمايه گذاري چابهار، مديرعامل و اعضاي هيات مديره شركت بهاران كارت الكترونيكي شهروندي(ماكا) و سيم كارت «مكران تل» افتتاح شد.

وي اشاره كرد: با توجه به اين كه جامعه شيلاتي در صنعت شيلات و در زيربخش آن، صيد و صيادي يكي از مهم ترين بخش ها است، سازمان منطقه آزاد چابهار در ادامه اجراي مسئوليت هاي خود استفاده از اين خدمات براي جامعه صيادي را به صورت الكترونيكي را در دستور كار خود قرار داده است. خوشبختانه مجموعه بهاران ضمن استقبال از اين موضوع، به طور جدي وارد فاز اجرايي شدند كه درنهايت موفق شديم در عيد فطر با حضور رئيس جمهور آن را رونمايي نماييم.

گلشني در ادامه افزود: در اين جلسه بهره برداري از اين خدمات را در اولين لايه از مخاطبين خود يعني جامعه صيادي با حضور مدعوين محترم در سازمان شيلات و استان ها افتتاح خواهيم كرد.

وي با اشاره به اهميت اين موضوع در جامعه صيادي گفت: تامين مواد غذايي، عوارض بندري، سوخت، تعرفه صيد و همه خدمات بهداشتي و درماني جامعه پرمخاطب صيادي از موضوعات مهم  سازمان شيلات ايران است كه با هم افزايي سازمان منطقه آزاد چابهار و به خصوص مجموعه بهاران، امروز بهره برداري الكترونيكي از خدمات مذكور را رونمايي و افتتاح مي كنيم.


دكتر خون ميرزايي معاون وزير و رييس سازمان شيلات ايران، نيز اظهار داشت: عمده فعاليت هاي صيد و صيادي ما به لحاظ ظرفيت در جنوب متمركز است بيش از 600 هزار تن ازكل  700 هزار تن صيد ما در دو استان سيستان و بلوچستان و هرمزگان صورت مي گيرد كه عمده اين صيد در محدوده سواحل مكران است درچهار شهرستان جنوبي استان سيستان و بلوچستان و سه شهرستان شرقي استان هرمزگان.

وي افزود: به موازات اين توليد، بديهي است كه بخش اعظم جامعه صيادي ما در منطقه هستند و به تبع آن، صنايع شيلاتي وابسته به اين صيدهم به طور عمده در اين استان ها متمركز است و علاوه بر فعاليت هاي آبزي پروري ساحلي كه در دو استان رخ داده است استعداد و ظرفيت توليد دو استان در عملكرد سال 1399 در همين بخش بوده است.

خون ميرزايي با تاكيد بر ظرفيت هاي صيد و صيادي دو استان سيستان و بلوچستان و هرمزگان افزود: در حوزه آبزي پروري ساحلي با تمركز بر ماهي و ميگو و همچنين پرورش ماهي در قفس در محيط هاي دريايي،اين دو استان ظرفيت هاي بسيارزيادي دارند به ويژه در شهرستان هاي سواحل مكران؛ و طبيعتاً اين جامعه، بسيار وسيع و گسترده استو شاغلين بسياري را در برمي گيرد.

وي ارائه خدمات و مديريت فعاليت هاي صيادي را نيازمند هوشمندسازي و بروزرساني فعاليت ها دانست و عنوان كرد: در اين زمينه هنوز به دستاوردهاي مطلوب نرسيده ايم و تامين نيازمندي ها، حلقه هاي پيش و پس از توليد و سامان دهي بازار، تامين سرمايه در گردش و منابعي كه مربوط به اين كار است نياز به يك بازنگري، بروزرساني و تقويت جدي دارد، اين جامعه در حوزه فعاليت هاي شيلاتي به اضافه خانوارها، جامعه بازار و مصرف كنندگان كه بعد دريافت كنندگان اين خدمت قرار مي گيرند جامعه بسيار وسيعي را در جنوب كشور تشكيل مي دهد و با تجربه موفقي كه در اين زمينه به دست خواهيم آورد قابل تسري به همه فعاليت هاي شيلاتي در كشور است.

رييس سازمان شيلات ايران افزود: خوشبختانه يك برنامه وسيع، كامل و به روز براي رفع اين نيازمندي ها تهيه شده است. با توجه به ظرفيت هاي قابل توجه هلدينگ بهاران و همچنين پشتيباني هايي كه توسط همكاران در سازمان منطقه آزاد چابهار و شركت سرمايه گذاري صورت گرفته است، اميدواريم  اين هم افزايي تحت حمايت استانداري به عنوان استان پايلوت و نمونه مرحله اول، با موفقيت پيش برود.


ايشان ضمن ابراز خرسندي از اين تفاهم و هم افزايي اشاره كرد: اميدوارم اين خدمت براي آينده توسعه شيلات كشور منشاء خير و بركت باشد، بهره برداري از سيم كارت حوزه سواحل جنوب مايه مباهات و سربلندي است. اميدوارم تفاهم نامه سه جانبه بسترساز اين خدمات باشد.

وي در پايان افزود: توسعه زيرساخت ها و اسكله ها حسب تاكيد استاندار سيستان و بلوچستان، در دستور كار جدي سازمان شيلات ايران است تا به بهره برداري نهايي برسد و در همه زمينه ها، توسعه استان و توسعه سواحل مكران به عنوان الويت هاي كاري سازمان شيلات ايران مطرح است.

محمد شهلي بر مديركل شيلات استان سيستان و بلوچستان در اين جلسه بيان داشت :  استان سيستان و بلوچستان با دارا بودن جمعيتي بالغ بر ۲۷۰۰۰ نفر جامعه صيادي و بيش از ۲۰۰۰ شناور صيادي فعال و صيد تقريباً ۴۲ درصدي از كل مصرف ماهيان صيد شده در كشور كه توسط صيادان اين استان از دريا استحصا ميگردد.

وي اضافه نمود: جامعه صيادي استان با توجه به عدم وجود زير ساخت هاي لازم صيادي براي رفع اين مشكل نياز به اين پلت فرم دارد و ان شاء الله با همكاري شركت مهيا ارتباطات و بهاران و منطقه آزاد تجاري صنعتي استان و همچنين نهايي شدن تفاهم نامه و امضا آن بتوانيم اين مشكلات را مرتفع نمائيم.

شهلي بر ادامه داد: معضلات جامعه صيادي در قالب نقدينگي و خريد ادوات و لوازم مورد نياز در قالب كار گروه فني با همكاري سازمان منطقه آزاد تجاري صنعتي استان رسيدگي و نهايي ميشود.

در پايان شهلي بر اظهار داشت: اداره كل شيلات استان سيستان و بلوچستان با همكاري استانداري سيستان و بلوچستان با تمام توان در خدمت رفع مشكلات جامعه صيادي با سازمان شيلات ايران همكاري خواهد نمود.

فایل های پیوست :

ارسال دیدگاه

( دیدگاه ثبت شد)